Freelance communicatieprof. gezocht!

Wegens voldoende aanmeldingen is deze vacature inmiddels gesloten. Indien je hebt gereageerd, wordt er spoedig contact met je opgenomen.

Museum Amsterdam Noord staat in 2023 voor een professionaliseringsslag die ook in de communicatie en marketing van haar tentoonstellingen door gaat werken. Museum Amsterdam Noord zoekt hiervoor een allround communicatieprofessional die de eigen kanalen van het museum, content en marketing kan standaardiseren voor toekomstige tentoonstellingen. 

Museum Amsterdam Noord is een toegankelijk museum dat oude en nieuwe Noorderlingen en heden en verleden met elkaar verbindt door verhalen over thema’s die niet alleen vroeger, maar ook nu spelen in Noord. Het doel van deze opdracht is om nieuwe doelgroepen naar het museum te trekken en de naamsbekendheid te vergroten.

De opdracht

  • Je maakt een overzicht van de kanalen van Museum Amsterdam Noord en beschrijft per kanaal wat het doel, de doelgroep en tone of voice is. Daarnaast maak je een makkelijke gebruiksaanwijzing om deze kanalen in te zetten bij toekomstige tentoonstellingen. Denk bij kanalen aan de website, de verschillende nieuwsbrieven (bezoekers, sponsoren, vrijwilligers) en sociale media (Facebook, Instagram en Flickr). Specifiek voor sociale media zoeken we een content planning tool om berichten vooruit in te kunnen plannen.
  • Je verzamelt de perscontacten en breidt deze lijst uit tot een makkelijk te gebruiken en levend document. Denk hierbij aan lokale, stedelijke en culturele platforms en media. 
  • Je maakt een gestandaardiseerd stappenplan en zet dit uit in tijd, voor marketing en promotie van tentoonstellingen met bijbehorende kosten, deadlines, vereisten in beeldtaal, logo’s en contacten van betaalde en onbetaalde promotie en marketing plekken. Denk hierbij aan posters, advertenties en flyers. Maak hierbij een planning vanaf de opening van de tentoonstelling terug gerekend naar de promotie vooraf en tijdens de tentoonstelling. 
  • Je maakt een gesegmenteerde lijst en structuur voor mailings naar verschillende lijsten die het Museum Amsterdam Noord heeft. Denk hierbij aan de externe mailinglijst, De Club van 100 en Vrienden, de vrijwilligers. 
  • Je legt je stappen en ideeën tussendoor voor aan het bestuur en stemt af met curator & programmamaker Laura van Roemburg. Verder werk je zelfstandig en lever je de opdracht in delen op binnen de afgesproken tijdslijn die voor beiden werkt. 
  • Zorg dat je bij alles denkt aan het overdraagbaar maken van je werk. Zodra jouw opdracht afgerond is, moeten vrijwilligers en toekomstige tentoonstellingsmakers ermee aan de slag kunnen.

Wat zoeken we: 

  • Je hebt een scherp gevoel voor online- en offline marketing & communicatie 
  • Je hebt uitgebreide kennis van platforms zoals mailchimp en sociale media
  • Je kunt in augustus of september starten met deze opdracht
  • Je beheerst Nederlands in woord en geschrift 
  • Je bent zelfstandig, accuraat en kwaliteitsgericht 
  • Je houdt ervan om gestructureerd te werk te gaan en overdraagbaar werk op te leveren, waar anderen op voort kunnen bouwen
  • Je hebt ervaring met culturele instellingen en/of een organisatie gerund door vrijwilligers
  • Je vindt het leuk om een klein museum in Amsterdam-Noord mee te helpen aan een professionaliseringsslag voor de toekomst
  • Woonachtig en/of binding met Amsterdam Noord is een pré.

Dit betreft een betaalde opdracht. Exacte vergoeding nader overeen te komen.

Enthousiast? Laat ons weten wie je bent en waarom we jou zoeken!

Foto door Brands&People op Unsplash